Publisher's imprint
Название журнала / Journal title | Педагогический журнал |
---|---|
ISSN | 2223-5434 |
Дата / Date | 2017 |
Том / Volume | 7 |
Выпуск / Issue | 2A |
Страницы / Pages | 1-460 |
Всего статей / Total articles | 44 |
Table of Contents of the Pedagogical Journal No. 2A, 2017
№ | Название статьи / Article title | Страницы / Pages | Данные / Data |
---|---|---|---|
Теория и методика профессионального образования / Theory and methods of professional education | |||
1 |
Гражданская ответственность спасателей и специфика ее формирования в вузах МЧС РоссииЗубов Игорь Валентинович (Воронежский институт ГПС МЧС России)
Остапенко Владимир Савельевич (Воронежский институт ГПС МЧС России)
Civil liability of rescuers and specificity of its formation in universities of the Russian Ministry of Emergency SituationsIgor' V. Zubov (Voronezh Institute of State Fire Service of EMERCOM of Russia)
Vladimir S. Ostapenko (Voronezh Institute of State Fire Service of EMERCOM of Russia)
|
5-15 | Статья / Article 1 ► |
2 |
Приоритетные организационно-педагогические условия формирования правового мировоззрения курсантов в вузах МВД РоссииДудкин Юрий Андреевич (Воронежский институт МВД России)
Priority organizational-pedagogical conditions of formation of the legal consciousness of the cadets in educational institutions of the MIA of RussiaYurii A. Dudkin (Voronezh Institute of MIA of Russia)
|
16-25 | Статья / Article 2 ► |
3 |
Физическая подготовка курсантов женского пола, обучающихся в вузах МВД России, направленная на развитие профессионально важных качествМакеева Вера Степановна (Орловский юридический институт МВД Российской Федерации им. В.В. Лукьянова)
Баркалов Сергей Николаевич (Орловский юридический институт МВД Российской Федерации им. В.В. Лукьянова)
Алдошин Андрей Витальевич (Орловский юридический институт МВД Российской Федерации им. В.В. Лукьянова)
Physical training of female cadets studying at the universities of the Ministry of Internal Affairs of Russia, aimed at developing professionally important qualitiesVera S. Makeeva (Orel Law Institute of the Ministry of the Interior of the Russian Federation named after V.V. Lukyanov)
Sergei N. Barkalov (Orel Law Institute of the Ministry of the Interior of the Russian Federation named after V.V. Lukyanov)
Andrei V. Aldoshin (Orel Law Institute of the Ministry of the Interior of the Russian Federation named after V.V. Lukyanov)
|
26-35 | Статья / Article 3 ► |
4 |
Исследовательская и проектная деятельность обучаемых с позиций теории моделированияМельников Юрий Борисович (Уральский государственный экономический университет)
Соловьянов Вадим Борисович (Уральский государственный экономический университет)
Ширпужев Сергей Викторович (Уральский государственный педагогический университет)
Research and project activity of students from the positions of modeling theoryYurii B. Mel'nikov (Ural State University of Economics)
Vadim B. Solov'yanov (Ural State University of Economics)
Sergei V. Shirpuzhev (Ural State Pedagogical University)
|
36-49 | Статья / Article 4 ► |
5 |
Требования к содержанию методической подготовки будущего учителя естествознанияМоргачева Наталья Викторовна (Елецкий государственный университет им. И.А. Бунина)
Requirements for the content of the methodological training of the future teacher of natural scienceNatal'ya V. Morgacheva (Bunin Yelets State University)
|
50-61 | Статья / Article 5 ► |
6 |
Компоненты педагогической системы формирования конкурентоспособных специалистов в области строительства, землеустройства и техносферной безопасностиПакусина Антонина Павловна (Дальневосточный государственный аграрный университет)
Кузьмич Наталья Павловна (Дальневосточный государственный аграрный университет)
The main components of pedagogical system of formation of competitive specialists in the field of construction, land management and technosphere safetyAntonina P. Pakusina (Far East State Agrarian University)
Natal'ya P. Kuz'mich (Far East State Agrarian University)
|
62-69 | Статья / Article 6 ► |
7 |
К вопросу организации занятия-дискуссии в процессе изучения английского языка в высшем учебном заведенииНезговорова Светлана Германовна (Московский государственный институт международных отношений (университет))
On the organization of a discussion session in the process of studying English at a higher educational institutionSvetlana G. Nezgovorova (Moscow State Institute of International Relations (University))
|
70-77 | Статья / Article 7 ► |
8 |
Влияние лингвистического опыта аспирантов медицинского вуза на процесс формирования способности профессионально общаться на иностранном языкеКубачева Кабият Ибрагимовна (Северо-Западный государственный медицинский университет им. И.И. Мечникова)
Influence of linguistic experience of postgraduate students of medical high school on the process of forming the ability to professionally communicate in a foreign languageKabiyat I. Kubacheva (North-Western State Medical University named after I.I. Mechnikov)
|
78-84 | Статья / Article 8 ► |
9 |
О перспективах освоения полифонической музыки разных эпох: опытно-практическое исследование в рамках исполнительской подготовки студентов педагогических вузовГалыгина Анна Викторовна (Институт искусств, Московский педагогический государственный университет)
On the prospects of mastering polyphonic music of different eras: an experimental and practical study in the framework of performing training for students of pedagogical universitiesAnna V. Galygina (Institute of Arts, Moscow State University of Education)
|
85-95 | Статья / Article 9 ► |
10 |
Формирование социальной компетентности у курсантов военных вузовКаменская Елена Владимировна (Омский автобронетанковый инженерный институт)
Formation of social competence of military university cadetsElena V. Kamenskaya (Omsk Tank-Automotive Engineering Institute)
|
96-106 | Статья / Article 10 ► |
11 |
Методический аспект начального этапа обучения русскому языку как неродномуКиндря Наталия Александровна (Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации)
Methodological aspect of the initial stage of teaching Russian as a foreign languageNataliya A. Kindrya (Financial University under the Government of the Russian Federation)
|
107-114 | Статья / Article 11 ► |
12 |
Роль зрительной наглядности при обучении студентов-иностранцев русскому произношениюКиндря Наталия Александровна (Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации)
The role of visual clarity in teaching foreign students Russian pronunciationNataliya A. Kindrya (Financial University under the Government of the Russian Federation)
|
115-125 | Статья / Article 12 ► |
13 |
Педагогическая модель подготовки студентов – будущих учителей к формированию национального самосознания младших школьниковБураева Нина Давидовна (Северо-Осетинский государственный педагогический институт)
The pedagogical model of training of students – future teachers to the formation of national consciousness of primary schoolchildrenNina D. Buraeva (North Ossetian State Pedagogical Institute)
|
126-140 | Статья / Article 13 ► |
14 |
Организация и контроль внеаудиторной самостоятельной работы студентов-бакалавров по иностранному языку в современном образовательном пространствеВовси-Тиллье Любовь Анатольевна (Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова)
Калашникова Наталья Афанасьевна (Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова)
Миронова Дина Александровна (Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова)
Extracurricular independent work organization and control in the bachelor students' foreign language study in the modern educational spaceLyubov' A. Vovsi-Till'e (Plekhanov Russian University of Economics)
Natal'ya A. Kalashnikova (Plekhanov Russian University of Economics)
Dina A. Mironova (Plekhanov Russian University of Economics)
|
141-151 | Статья / Article 14 ► |
Коррекционная педагогика (сурдопедагогика и тифлопедагогика, олигофренопедагогика и логопедия) / Special education (deaf education, pedagogy for blind and visually impaired, oligophrenopedagogy and speech therapy) | |||
15 |
Особенности пальчиковых игр и их влияние на развитие мелкой моторики рук у детей с нарушением интеллекта (из опыта работы)Терешкина Светлана Васильевна (ГКУ Центр содействия семейному воспитанию «Южное Бутово», Департамент труда и социальной защиты населения города Москвы)
Features of finger games and their influence on the development of fine motor skills in children with intellectual disabilities (from work experience)Svetlana V. Tereshkina (Southern Butovo Social and Labor Department)
|
152-159 | Статья / Article 15 ► |
Общая педагогика, история педагогики и образования / General pedagogics, history of pedagogics and education | |||
16 |
Профессиональный и личностный рост магистровБелых Ирина Леонидовна (Красноярский государственный аграрный университет)
Айснер Лариса Юрьевна (Красноярский государственный аграрный университет)
Агапова Тамара Вадимовна (Красноярский государственный аграрный университет)
Professional growth of master's personalityIrina L. Belykh (Krasnoyarsk State Agrarian University)
Larisa Yu. Aisner (Krasnoyarsk State Agrarian University)
Tamara V. Agapova (Krasnoyarsk State Agrarian University)
|
160-169 | Статья / Article 16 ► |
17 |
Критика формальной педагогики Л.Н. ТолстымГеращенко Наталья Владимировна (Волгоградская государственная академия физической культуры)
Criticism of formal pedagogy by L.N. TolstoyNatal'ya V. Gerashchenko (Volgograd State Physical Education Academy)
|
170-177 | Статья / Article 17 ► |
18 |
Исследование проблемы развития индивидуально-творческих способностей в научной литературеКряжева Ксения Леонидовна (Московский педагогический государственный университет)
Development of individual creativity in the research literatureKseniya L. Kryazheva (Moscow Pedagogy State University)
|
178-187 | Статья / Article 18 ► |
19 |
Включение фреймового обучения в практику преподавания педагогических дисциплин в высшей школеМалязина Маргарита Александровна (Санкт-Петербургская академия постдипломного педагогического образования)
Котова Светлана Аркадьена (Российский государственный педагогический университет им. А.И. Герцена)
Inclusion of frame-based learning in teaching of pedagogical disciplines in high schoolMargarita A. Malyazina (Saint-Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education)
Svetlana A. Kotova (Herzen State Pedagogical University of Russia)
|
188-198 | Статья / Article 19 ► |
20 |
К вопросу о повышении учебной мотивации студентов при изучении иностранного языка в вузе инклюзивного образованияОсикова Лариса Николаевна (ФГБОУ ИВО Московский государственный гуманитарно-экономический университет (МГГЭУ))
Алексеева Ольга Павловна (ФГБОУ ИВО Московский государственный гуманитарно-экономический университет (МГГЭУ))
To the question of increasing motivation of students to learn a foreign language at a higher educational institution of inclusive educationLarisa N. Osikova (Moscow State University of Humanities and Economics)
Ol'ga P. Alekseeva (Moscow State University of Humanities and Economics)
|
199-212 | Статья / Article 20 ► |
21 |
Критический подход к образованию в работах бразильского философа и педагога Паулу ФрейреСавостьянов Виктор Олегович (Пензенский государственный университет)
A critical approach to education in the works of Brazilian philosopher and educator Paulo FreireViktor O. Savost'yanov (Penza State University)
|
213-221 | Статья / Article 21 ► |
22 |
Формирование коммуникативных навыков детей дошкольного и младшего школьного возраста в условиях театрализованной деятельностиУчурова Алтана Юрьевна (Калмыцкий государственный университет им. Б.Б. Городовикова)
Панасова Сенди Кидтовна (Калмыцкий государственный университет им. Б.Б. Городовикова)
Formation of communicative skills of children of preschool and younger school age by means of theatrical activitiesAltana Yu. Uchurova (Kalmyk State University)
Sendi K. Panasova (Kalmyk State University)
|
222-232 | Статья / Article 22 ► |
23 |
Гуманистическое и авторитарное педагогические течения в школьном образовании АнглииФомина Ольга Ивановна (Волгоградский государственный социально-педагогический университет (филиал в г. Михайловке))
Humanistic and authoritarian flows in English school educationOl'ga I. Fomina (Volgograd State Socio-Pedagogical University (Branch))
|
233-242 | Статья / Article 23 ► |
24 |
Развитие этнической идентичности молодежи в фольклорных диалогахХаджиев Саидхасан Магомедович (Чеченский институт повышения квалификации работников образования)
The development of ethnic identity of youth in folk dialoguesSaidkhasan M. Khadzhiev (Chechen Institute of Advanced Training for Educational Workers)
|
243-251 | Статья / Article 24 ► |
25 |
Трансфер знаний в системе языковой подготовки технических специалистовЧеркашина Елена Ивановна (Московский городской педагогический университет)
Knowledge transfer in the system of linguistic training of technical specialistsElena I. Cherkashina (Moscow City Pedagogical University)
|
252-261 | Статья / Article 25 ► |
26 |
Духовно-нравственное воспитание современных школьников на основе проектно-исследовательской деятельностиТармаева Елена Раднаевна (Бурятский республиканский институт образовательной политики)
Шагдурова Алена Черниновна (Бурятский республиканский институт образовательной политики)
Spiritual and moral education of modern students on the basis of project and research activitiesElena R. Tarmaeva (Buryat Republican Institute of Educational Politics)
Alena Ch. Shagdurova (Buryat Republican Institute of Educational Politics)
|
262-269 | Статья / Article 26 ► |
27 |
Оптимизация обучения письменной английской научной речи студентов неязыковых факультетов (на материале аутентичных научных текстов)Шилова Татьяна Валерьевна (Томский государственный университет)
Артамонова Лидия Викторовна (Томский государственный университет)
Евтушенко Татьяна Геннадьевна (Гуманитарный Институт, Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого)
Tatyana V. Shilova (Tomsk State University)
Lidia V. Artamonova (Tomsk State University)
Tatiana G. Evtushenko (Institute of Humanities, Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University)
|
270-277 | Статья / Article 27 ► |
28 |
Опыт реализации кейс-метода на уроках информатики в Астраханском колледже культуры и искусствКоломина Марина Владимировна (Астраханский государственный университет)
Кирилина Юлия Павловна (Астраханский государственный университет)
Везиров Тимур Гаджиевич (Дагестанский государственный педагогический университет)
Experience in the implementation of the case method at Computer Science lessons in the Astrakhan College of Culture and ArtsMarina V. Kolomina (Astrakhan State University)
Yuliya P. Kirilina (Astrakhan State University)
Timur G. Vezirov (Dagestan State Pedagogical University)
|
278-291 | Статья / Article 28 ► |
29 |
Концептуальные основы трансформации системы образования как источника инновацийНовичков Виктор Иванович (Московский политехнический университет)
Новичков Андрей Викторович (Всероссийский центр уровня жизни)
Conceptual basis of transformation of the education system as a source of innovationViktor I. Novichkov (Moscow Polytechnic University)
Andrei V. Novichkov (All-Russian Center of Living Standards)
|
292-301 | Статья / Article 29 ► |
30 |
Формирование ИКТ-компетенций студентов университета в условиях цифровой революцииСэкулич Наталья Борисовна (Бурятский государственный университет)
Formation of ICT competencies of university students in the digital eraNatal'ya B. Sekulich (Buryat State University)
|
302-314 | Статья / Article 30 ► |
31 |
Модель формирования гражданской идентичности личности в процессе этнокультурной социализации в системе непрерывного образованияКожанов Игорь Владимирович (Чувашский государственный педагогический университет им. И.Я. Яковлева)
The model of formation of civic identity of the personality in the process of ethnic and cultural socialization in the system of continuous educationIgor' V. Kozhanov (Chuvash I. Yakovlev State Pedagogical University)
|
315-326 | Статья / Article 31 ► |
32 |
Задачи и перспективы развития среднего профессионального образования в сфере гостеприимстваБаякаева Алтынай Биймагомедовна (Российская международная академия туризма)
Tasks and prospects of development of secondary professional education in the field of hospitalityAltynai B. Bayakaeva (Russian International Tourism Academy)
|
327-339 | Статья / Article 32 ► |
33 |
Трансформация требований к содержанию дисциплин информационного цикла как ответ на технологические вызовы современностиАрнаутов Александр Дмитриевич (Сибирский федеральный университет)
Transformation of requirements to the content of information sciences as an answer to modern technological challengesAleksandr D. Arnautov (Siberian Federal University)
|
340-349 | Статья / Article 33 ► |
34 |
Воспитание сознательности как актуальная научно-педагогическая проблемаЯнбухтина Гульчачак Фазыловна (Казанский (Приволжский) федеральный университет)
Education of consciousness as an actual scientific and pedagogical problemGul'chachak F. Yanbukhtina (Kazan Federal University)
|
350-355 | Статья / Article 34 ► |
35 |
Комплекс педагогических условий, формирующих поликультурные компетенции студентов технического вуза средствами дисциплины «иностранный язык»Васильева Эльмира Раисовна (Уфимский государственный нефтяной технический университет (филиал в г. Октябрьский))
Complex of pedagogical conditions forming a multicultural competence at students of higher technical education by means of the discipline of foreign languageEl'mira R. Vasil'eva (Branch of the Ufa State Petroleum Technological University in the City of Oktyabrsky)
|
356-366 | Статья / Article 35 ► |
Теория и методика обучения и воспитания (по областям и уровням дошкольного и школьного образования) / Theory and methods of teaching (on areas and levels of pre-school and school education) | |||
36 |
Психолого-педагогические условия формирования иноязычной грамматической компетенции в техническом вузеАртеменко Ольга Александровна (Калужский филиал ФГБОУ ВО «Московский государственный технический университет им. Н.Э. Баумана (национальный исследовательский университет)»)
Журавлева Ирина Васильевна (Калужский филиал ФГБОУ ВО «Московский государственный технический университет им. Н.Э. Баумана (национальный исследовательский университет)»)
Psycho-pedagogical conditions of formation of foreign language competence in grammar in a technical UniversityOl'ga A. Artemenko (Kaluga Branch of the Bauman Moscow State Technical University)
Irina V. Zhuravleva (Kaluga Branch of the Bauman Moscow State Technical University)
|
367-376 | Статья / Article 36 ► |
37 |
Условия и способы формирования иноязычной конфликтологической компетенции у будущего специалистаБаранова Татьяна Анатольевна (Санкт-Петербургский Политехнический Университет Петра Великого)
Approaches and methods of developing foreign-language competence for future professionalsTat'yana A. Baranova (Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University)
|
377-387 | Статья / Article 37 ► |
38 |
Обновление школьного литературного образования в постиндустриальном обществеАристова Мария Александровна (Институт стратегии развития образования Российской академии образования)
Бердышева Лариса Романовна (Институт стратегии развития образования Российской академии образования)
Критарова Жанна Николаевна (Институт стратегии развития образования Российской академии образования)
Стрижекурова Жанна Игоревна (Институт стратегии развития образования Российской академии образования)
Шамчикова Валентина Максимовна (Институт стратегии развития образования Российской академии образования)
The updating of literary school education in the post-industrial societyMaria A. Aristova (FSBSI ISED RAE)
Larisa R. Berdysheva (FSBSI ISED RAE)
Zhanna N. Kritarova (FSBSI ISED RAE)
Zhanna I. Strizhekurova (FSBSI ISED RAE)
Valentina M. Shamchikova (FSBSI ISED RAE)
|
388-398 | Статья / Article 38 ► |
39 |
Методика уровневой оценки сформированности языковой компетенции курсанта военного технического вузаЕськина Оксана Анатольевна (Военная академия им. Петра Великого (филиал в г. Серпухове))
Methodology of level assessment of military cadets' language competence formation at technical universityOksana A. Es'kina (Peter the Great Strategic Rocket Forces Academy (Branch in Serpukhov))
|
399-412 | Статья / Article 39 ► |
Теория и методика профессионального образования / Theory and methods of professional education | |||
40 |
Технология подготовки учителя к преподаванию дискуссионных вопросов социально-гуманитарной науки в системе повышения квалификацииВарющенко Виктор Иванович (Общественный фонд г. Новосибирска «Партнеры в образовании»)
Гайкова Оксана Викторовна (МБОУ СОШ № 26, Новосибирск)
Technology of teacher preparation for teaching the controversial issues of social and humanitarian sciences in the system of advanced trainingViktor I. Varyushchenko (Public Fund of Novosibirsk "Partners in education")
Oksana V. Gaikova (Secondary School No. 26, Novosibirsk)
|
413-421 | Статья / Article 40 ► |
Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки, оздоровительной и адаптивной физической культуры / Theory and technique of physical training, sports training, improving and adaptive physical training | |||
41 |
Исследование взаимоотношений «тренер – спортсмен» в подготовке хоккеистов на этапе начальной специализацииПлотников Вадим Владимирович (Уфимский государственный авиационный технический университет)
Илькин Алексей Николаевич (Ульяновский государственный педагогический университет им. И.Н. Ульянова)
Study of the coach – athlete relationship in the training of hockey players at the stage of initial specializationVadim V. Plotnikov (Ufa State Aviation Technical University)
Aleksei N. Il'kin (Ulyanovsk State Pedagogical University named after I. Ulyanov)
|
422-428 | Статья / Article 41 ► |
42 |
Физическая культура как фактор этического и эстетического воспитания учащихсяФедорова Татьяна Юрьевна (Московский государственный университет путей сообщения)
Physical culture as a factor of ethical and aesthetic education of studentsTat'yana Yu. Fedorova (Institute of Management and Information Technology, Moscow State University of Railway Engineering)
|
429-442 | Статья / Article 42 ► |
43 |
Занятия физической культурой как условие и фактор укрепления здоровья студенческой молодежиКалинина Ирина Федоровна (Технологический университет)
Ткаченко Александр Викторович (Технологический университет)
Physical activity as a condition and factor of strengthening health of student's youthIrina F. Kalinina (Moscow Technological University)
Aleksandr V. Tkachenko (Moscow Technological University)
|
443-448 | Статья / Article 43 ► |
Специальный материал / Special material | |||
44 |
Психосоматические расстройства здоровья у профессорско-преподавательского состава как следствие интолерантной установочной активности личностиКозилова Лидия Васильевна (Московский педагогический государственный университет)
Чвякин Владимир Алексеевич (Социально-правовой институт экономической безопасности)
Psychosomatic health disorders of the teaching staff as a consequence of the intolerant setting activity of the personLidiya V. Kozilova (Moscow State Pedagogical University)
Vladimir A. Chvyakin (Socio-legal institution of economic security)
|
449-460 | Статья / Article 44 ► |
Архив издания «Педагогический журнал», рецензируемого научного журнала / Archive of the scientific pedagogical journal "Pedagogical journal".
© 2010-2024 Издательство «АНАЛИТИКА РОДИС»
Копирование материалов раздела «Архив» в сети Интернет запрещено